memòria

2016

Composició del consell d’administració


PRESIDENT

M.I. Sr Jordi Alcobé Font

Ministre d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions


MEMBRES

M.I. Sr. Jordi Cinca Mateos

Vicepresident
Ministre de Finances

Sr. Josep Maria Missé Cortina

Vocal
Secretari d’Estat per la diversificació econòmica

Sr. Jordi Nadal Bentadé

Vocal
Director general d’Andorra Telecom

Sr. Antoni Ambatlle Martín

Secretari general d’Andorra Telecom
Director del departament de Negoci d’Andorra Telecom

Sr. Joan Marc Lauga Courtil

Vocal
Director Tècnic d’Andorra Telecom

Sr. Cèsar Marquina Pérez de la Cruz

Vocal
Responsable de Gestió de Risc d’Andorra Telecom

Sr. Santiago Argelich Hesse

Conseller independent




Presentació


L’any 2016 ha estat l’any de les grans fites d’Andorra Telecom. El 31 de desembre culminava l’apagada del coure que convertia Andorra en el primer país 100 % digital. Es posava fi així a un llarg procés iniciat el 2006 amb el desplegament de la fibra òptica a tot el territori a 100 MBps i que va tenir un primer gran referent en l’apagada de l’ADSL el 2014.

Des del punt de vista financer, també ha estat un any de rècords. L’exercici ha tancat amb una facturació de 104 milions i uns beneficis de 37,8 milions, resultats que evidencien el bon comportament dels ingressos de les trucades en itinerància dels turistes a Andorra. L’adaptació progressiva al nou marc regulador comunitari a través d’acords amb les grans operadores estrangeres reduirà en els pròxims exercicis el volum dels ingressos d’itinerància que, no obstant, continuarà tenint un pes important en la facturació.

La política de diversificació destinada a compensar la caiguda de la itinerància avança amb passos ferms. El Contact Center ESPIC, creat conjuntament amb l’empresa espanyola MST, ha començat a funcionar al febrer, amb una cartera de clients nacionals i internacionals, i ha clos el seu primer exercici amb beneficis. A més, hem tancat amb èxit la primera gran operació internacional com és l’adquisició del 2,69 % de les accions de MásMóvil, la quarta operadora de telefonia mòbil espanyola, per un import de 10,5 milions d’euros. L’operació no només permet establir interessants sinergies entre les dues companyies, sinó que a més és una excel·lent oportunitat financera.

El llançament de Som Cloud, el primer núvol nacional, suposa l’inici d’una nova línia d’activitat alhora que dona resposta a la necessitat de disposar d’un servei d’emmagatzematge en territori andorrà. Des de la perspectiva de la responsabilitat pública, l’any ha finalitzat amb la posada en marxa de la primera incubadora/acceleradora d’empreses a la Massana, el NIU, un projecte destinat a afavorir l’emprenedoria, la innovació i les start-ups tecnològiques.

Andorra Telecom ha prioritzat aquest 2016 la reducció del preu d’itinerància per als nostres clients. El juliol es presentava la nova oferta per a la pràctica totalitat dels països de la Unió Europea i Suïssa, que representava una reducció d’entre el 95 % i el 99 % del preu, la tarifa és ara de 0,05 euros per megabyte. El descompte en el cas de la telefonia se situava en el 30 % i en el 20 % per als SMS. L’oferta s’ha complementat posteriorment amb el Forfet Roaming per a Espanya, principal destinació dels nostres clients, que ofereix 100 MB diaris per 1,5 euros i pel mateix preu, 60 minuts de trucades en itinerància.

Les nostres plataformes de serveis també han estat objecte d’importants renovacions al llarg de l’exercici amb la substitució de la central de telefonia fixa i de l’agregador de serveis d’Internet. A més, ha continuat el desplegament del 4G, que ha assolit la cobertura dels principals nuclis habitats, on es concentra el 92 % dels clients. En total s’han invertit 23,8 milions, el 22,9 % de la xifra de negoci, una ràtio molt superior a la mitjana del sector. A llarg de l’any també s’han posat les bases de la renovació de la xarxa activa de fibra òptica, amb el disseny i adjudicació del projecte, un dels més ambiciosos de la companyia, que es desenvoluparà el 2017.

Volem destacar que el 2016 també ha estat l’any de l’impuls del nou edifici The Cloud, que transformarà urbanísticament el centre urbà d’Andorra la Vella i esdevindrà un nou pol d’atracció. Ha començat la desconstrucció de l’antiga caserna de bombers i l’edifici de la companyia i ha obert les seves portes la nova agència comercial al carrer Prat de la Creu.



Gestió de processos


En l’àmbit de processos, aquest any 2016 hem centrat l’activitat en la millora continua dels procediments, la creació de nous procediments i la preparació per a la reenginyeria de processos que s’efectuarà el proper 2017.

Aquest exercici també hem iniciat el procés cap a la certificació dels Sistemes de Gestió Integrats, centrant els esforços en obtenir les certificacions internacionals ISO 9001:2015 de Qualitat, ISO14001:2015 de Medi Ambient i l’OHSAS 18001 de Seguretat i Salut en el Treball, que s’afegeixen a la certificació obtinguda el 2015 de Seguretat ISO 27001.

En l’àmbit de la intel·ligència i tractament de les dades, el 2016 hem centrat els esforços en dotar la companyia de quadres de comandaments orientats a processos amb l’objectiu de poder tenir indicadors per potenciar la millora contínua.

A més a més, el 2016 ha servit per desenvolupar i implantar l’eina de comptabilitat analítica que permet agilitzar la presa de decisions orientada a costos i marges com a eina de control estratègic.



Canvi Cultural


El departament de Gestió de Persones ha impulsat un dels grans projectes d’empresa amb l’objectiu de preparar l’organització i els seus treballadors per als reptes de futur. Els fils conductors d’aquest procés són:

-potenciar el client com a part central dels processos
-l’agilitat i digitalització de l’organització
-posicionar Andorra Telecom com una empresa referent en l’atracció i retenció del talent

El projecte de canvi cultural té un caràcter marcadament col·laboratiu amb la participació dels treballadors de l’empresa per alinear tota l’organització i comptar amb responsables que esdevinguin agents actius del canvi.

Aquest projecte, iniciat el 2016,té un recorregut ampli en el temps i va molt més enllà de la data de finalització, a finals del 2018, per encarar un procés de canvi i millora permanent.

En matèria estrictament de relacions laborals, s’ha aconseguit una avenç important amb la regularització d’una setantena de persones que prestaven els seus serveis a través d’empreses de treball temporal i que s’han integrat plenament en l’organització.